Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Kinderen houden van verhalen. Zij vinden het leuk om verhalen te lezen of ernaar te luisteren en zij bedenken, vertellen en schrijven ook graag zelf verhalen. Met verhalen bezig zijn is leerzaam; kinderen leren dat er een structuur in zit, dat figuren bepaalde karakters hebben en bovendien breiden ze hun woordenschat uit. Verhalen schrijven komt in het basisonderwijs minder aan bod. Voordat kinderen opstellen gaan schrijven, wordt er in het algemeen niet zoveel aandacht en tijd besteed aan spontaan en functioneel schrijven. Daardoor zijn kinderen vaak onvoldoende voorbereid op het schrijven van een opstel. Vier basisscholen voerden gedurende een jaar allerlei activiteiten uit rond het schrijven van verhalen en oriënteerden zich op de mogelijkheden die de computer daarbij biedt. Dit boek bundelt deze activiteiten, die leerkrachten van groep 1 t/m 8 met hun klas kunnen uitvoeren.
Choose an application
Een creatieve impuls aan het mondelinge taalonderwijs in je klas. In het boek Honderduit! presenteren we krachtige routines waarmee je doelgericht aan mondelinge vaardigheden kunt werken van groep 1 tot en met 8 in het (speciaal) basisonderwijs. Dit nieuwe routineboek is vergelijkbaar met het succesvolle Op Woordenjacht in zijn opbouw en praktische insteek. Een routine in Honderduit! is een verzameling van mogelijke activiteiten rondom de verschillende doelen in het mondelinge taaldomein. Door de werkvormen regelmatig in te zetten, krijgen ze voor leerkrachten en leerlingen al snel het karakter van een routine. Bij de routine 'De luistervink' bijvoorbeeld,waarvoor kinderen direct in de luisterstand staan, of 'Op verhaal komen', waarbij kinderen hun eigen authentieke verhaal mogen vertellen.
Mondelinge taalvaardigheid --- Nederlands --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Buitengewoon lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Luisteren --- Spreken --- Taalverwerving --- Vertellen --- Gesprekken --- Coöperatief leren --- Werkvormen --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- mondelinge expressie --- taalvaardigheid --- lager onderwijs --- Taalvaardigheid --- Gesprek --- Werkvorm --- Gedrag
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Praktische ideeën voor leerkrachten in het basisonderwijs.Redactie Vlabin-VBCDit boek biedt een handig overzicht van bestaande én nieuw ontwikkelde strategieën om aan woordenschatuitbreiding te doen in het basisonderwijs. De auteurs zijn werkzaam bij het Expertisecentrum Nederlands en Fontys Fydes. Ze hebben hun specialiteiten gekoppeld en leveren zo een handig werkmiddel af. Leerkrachten kunnen, aan de hand van de heldere inhoudsopgave, een eenvoudige keuze maken voor woordenschatroutines, grafische modellen of meer coöperatieve werkvormen. Elk deel bestaat uit een theoretische basis, met kleurenfoto's geïllustreerde uitwerkingen en korte anekdotes uit de klaspraktijk. Als bijlage zijn er schema's, enkele 'speelse tussendoortjes' en een literatuurlijst. Het resultaat is een werkmiddel dat in elke school thuishoort. Niet elke tip is even vernieuwend, maar in een tijd van grote diversiteit in het onderwijs is het wel prettig om een duidelijk overzicht te krijgen. Dat het uitbreiden van de woordenschat geen saaie klus hoeft te zijn, blijkt uit technieken als het 'Woordenschatmonster' en de 'Woordentrap'. Aantrekkelijke uitvoering in full colour. Hardcover, kolommendruk.© NBD Biblion
Didactics of Dutch --- lager onderwijs --- woordenschat --- Didactics of primary education --- Nederlandse woordenschat ; basisonderwijs --- Nederlandse woordenschat ; kleuteronderwijs --- Nederlands --- taal --- taalonderwijs --- 471.41 --- 475.2 --- Didactische werkvormen --- Taalontwikkeling --- Woordenschat --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Taalonderwijs --- Nederlandse woordenschat ; basisonderwijs ; didactiek --- Taal --- Basisonderwijs --- #KVHB:Woordenschat --- #KVHB:Taalontwikkeling --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Taalonderwijs ; Nederlandse taal --- Didactiek --- Taalopvoeding --- Mondelinge taalvaardigheid --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- taalverwerving
Choose an application
Dit stappenplan biedt (basis)scholen de gelegenheid een taalbeleidsplan op te stellen waarmee ze planmatig kunnen werken aan de verbetering en vernieuwing van hun taalonderwijs.
Choose an application
Choose an application
De samenleving verandert snel. Om alle veranderingen in de 21e eeuw te kunnen hanteren, hebben leerlingen méér nodig dan kennis die we ze nu leren. De kennis die ze straks nodig hebben, is immers vaak nog niet beschikbaar.Robert Marzano en Tammy Heflebower stellen in hun bestseller Klaar voor de 21e eeuw dat we leerlingen dienen uit te rusten met vijf essentiële vaardigheden. Ze onderscheiden daarbij drie cognitieve vaardigheden (om informatie te verwerken) en twee conatieve vaardigheden (om goed te kunnen omgaan met anderen).In deze beknopte bewerking van Klaar voor de 21e eeuw, maakt u kennis met deze vijf 21e eeuwse vaardigheden en ontdekt u hoe u leerlingen kunt voorbereiden op de veelzijdige kenniseconomie van nu.
Vakoverschrijdende eindtermen --- 454.51 --- audiovisuele leermiddelen --- onderwijsbeleid --- mediawijsheid --- didactiek --- onderwijsstijlen --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- onderwijs en maatschappij --- onderwijsvernieuwing --- PXL-Central Office 2020
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|